Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2019

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2019

I. Wstęp

Gmina Gryfice zlokalizowana jest w północno-zachodniej części Polski w województwie zachodniopomorskim w powiecie gryfickim. W skład Gminy wchodzi miasto Gryfice i 31 sołectw. Całkowita powierzchnia Gminy wynosi 261,3 km2 , liczba ludności na koniec roku 2019 wynosiła – 22 554 osób (w tym na wsi 7 103 osób, w mieście 15 451 osób).

II. System gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice w 2019 roku

1. Zasady ogólne

Rok 2019 był kontynuacją funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami zapoczątkowanego w połowie roku 2013. Gmina w zamian za opłatę z tytułu złożonej deklaracji organizuje odbiór i zagospodarowanie odpadów. Koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami obejmują:

  • odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
  • utworzenie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • obsługę administracyjną systemu.

Odbiór odpadów realizowany był przez przedsiębiorstwo wyłonione w ramach przetargu, który odbył się w I kwartale 2018 r. i dotyczył odbioru odpadów z posesji tzw. zamieszkałych i niezamieszkałych na okres 2 lat. tj. do 31.12.2019 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednym z zadań gminy jest dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

2. Gospodarowanie odpadami komunalnymi w okresie 01.01.2019 r. - 31.12.2019 r.

a) informacje ogólne

Z dniem 01.07.2013 Gmina Gryfice przejęła obowiązki odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych. Zobowiązuje to mieszkańców do ponoszenia opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi na rzecz gminy. Wysokość miesięcznej opłaty została zadeklarowana przez każdego właściciela nieruchomości w deklaracji, którą należało złożyć do Burmistrza Gryfic w terminie do 15 maja 2013r. W ramach tej opłaty gmina ma obowiązek odebrać i unieszkodliwić każda ilość odpadów wytworzonych przez gospodarstwa domowe oraz zadeklarowane ilości odpadów z obiektów w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Dodatkowo opłata pokrywa utworzenie i funkcjonowanie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) jak również pokrywa koszty związane z obsługą administracyjną systemu. W przypadku zmiany ilości osób zamieszkujących posesje istnieje obowiązek złożenia tzw. korekty deklaracji na odbiór odpadów określającej wysokość opłaty do stanu faktycznego. Zadania z zakresu odbioru odpadów w roku 2019 realizowane były przez Firmę Handlowo Usługową Grabowiecki Sp. z o.o.

b) wysokość opłaty i terminy wpłat

Zgodnie z podjętymi przez Radę Miejska w Gryficach uchwałami na terenie gminy Gryfice obowiązują następujące stawki opłat za gospodarowanie odpadami na posesjach zamieszkałych:

  1. od jednej osoby zamieszkującej nieruchomość – 12 zł;
  2. od dwóch osób zamieszkujących nieruchomość – 24 zł;
  3. od trzech osób zamieszkujących nieruchomość – 36 zł;
  4. od czterech osób zamieszkujących nieruchomość – 45 zł;
  5. od pięciu osób zamieszkujących nieruchomość – 59 zł;
  6. od sześciu i więcej osób zamieszkujących nieruchomość – 70 zł.

Stawka opłaty miesięcznej od nieruchomości zamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób nieselektywny w zależności od ilości osób wynosi:

  1. od jednej osoby zamieszkującej nieruchomość – 20 zł;
  2. od dwóch osób zamieszkujących nieruchomość – 40 zł;
  3. od trzech osób zamieszkujących nieruchomość – 60 zł;
  4. od czterech osób zamieszkujących nieruchomość – 70 zł;
  5. od pięciu osób zamieszkujących nieruchomość – 95 zł;
  6. od sześciu i więcej osób zamieszkujących nieruchomość – 110 zł.

Stawka opłaty miesięcznej za pojemnik od nieruchomości niezamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób selektywny wynosi:

  1. pojemnik o pojemności 110 l, 120 l – 8 zł;
  2. pojemnik o pojemności 240 l – 19 zł;
  3. pojemnik o pojemności 1100 l – 88 zł;
  4. pojemnik o pojemności 4 m3 – 320 zł;
  5. pojemnik o pojemności 6 m3 – 480 zł;
  6. pojemnik o pojemności 7 m3 – 560 zł.

Stawka opłaty miesięcznej za pojemnik od nieruchomości niezamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób nieselektywny wynosi:

  1. pojemnik o pojemności 110 l, 120 l – 11 zł;
  2. pojemnik o pojemności 240 l – 22 zł;
  3. pojemnik o pojemności 1100 l – 110 zł;
  4. pojemnik o pojemności 4 m3 – 400 zł;
  5. pojemnik o pojemności 6 m3 – 600 zł;
  6. Pojemnik o pojemności 7 m3 – 700 zł.

Od 1 sierpnia 2019 r. zmieniono stawki opłat Uchwałą Nr IX/87/2019 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/387/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik.

Stawka opłaty miesięcznej od nieruchomości zamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gromadzonymi w sposób selektywny w zależności od ilości osób wynosi:

  1. od jednej osoby zamieszkującej nieruchomość – 15,00 zł. miesięcznie,
  2. od dwóch osób zamieszkujących nieruchomość – 30,00 zł. miesięcznie,
  3. od trzech osób zamieszkujących nieruchomość – 45,00 zł. miesięcznie,
  4. od czterech osób zamieszkujących nieruchomość – 56,00 zł. miesięcznie,
  5. od pięciu osób zamieszkujących nieruchomość – 74,00 zł. miesięcznie,
  6. od sześciu i więcej osób zamieszkujących nieruchomość – 87,00 zł. miesięcznie.

Stawka opłaty miesięcznej od nieruchomości zamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób nieselektywny w zależności od ilości osób wynosi:

  1. od jednej osoby zamieszkującej nieruchomość – 30,00 zł. miesięcznie,
  2. od dwóch osób zamieszkujących nieruchomość – 60,00 zł. miesięcznie,
  3. od trzech osób zamieszkujących nieruchomość – 90,00 zł. miesięcznie,
  4. od czterech osób zamieszkujących nieruchomość – 112,00 zł. miesięcznie,
  5. od pięciu osób zamieszkujących nieruchomość – 148,00 zł. miesięcznie,
  6. od sześciu i więcej osób zamieszkujących nieruchomość – 174,00 zł. miesięcznie,

Stawka opłaty miesięcznej za pojemnik od nieruchomości niezamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób selektywny wynosi:

  1. pojemnik o pojemności 110 l, 120 l –11,00 zł;
  2. pojemnik o pojemności 240 l – 24,00 zł;
  3. pojemnik o pojemności 1100 l – 110,00 zł;
  4. pojemnik o pojemności 4 m3 – 400,00 zł;
  5. pojemnik o pojemności 6 m3 – 600,00 zł;
  6. pojemnik o pojemności 7 m3 – 700,00 zł.

Stawka opłaty miesięcznej za pojemnik od nieruchomości niezamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób nieselektywny wynosi:

  1. pojemnik o pojemności 110 l, 120 l – 22,00 zł;
  2. pojemnik o pojemności 240 l – 44,00 zł;
  3. pojemnik o pojemności 1100 l – 220,00 zł;
  4. pojemnik o pojemności 4 m3 – 800,00 zł;
  5. pojemnik o pojemności 6 m3 – 1200,00 zł;
  6. Pojemnik o pojemności 7 m3 – 1400,00 zł.

Opłaty za gospodarowanie odpadami należy wnosić do końca każdego miesiąca za dany miesiąc. Opłaty można uiścić w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto podane w deklaracji oraz na stronie internetowej www.odpady.gryfice.eu.

c) zasady segregacji odpadów odbieranych sprzed posesji

Zgodnie z uchwalonym przez Radę Miejską regulaminem utrzymania porządku i czystości odpady komunalne zbierane selektywnie, należy gromadzić w następujący sposób:

  • odpady biodegradowalne - wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „odpady biodegradowalne” lub do brązowych worków,
  • odpady szklane – wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „szkło” lub do zielonych worków,
  • odpady tworzyw sztucznych i metali - wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „tworzywa sztuczne” lub do żółtych worków,
  • odpady papieru i tektury – wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „papier i tektura” lub do niebieskich worków,
  • odpady zmieszane – tzw. balast wrzucamy do pojemników z napisem „zmieszane” lub do czarnych worków.

Przy oświadczeniu złożonym w deklaracji o niesegregowaniu odpadów należy je wyrzucać do pojemników oznaczonych napisem "zmieszane" lub wystawiać przed posesje w czarnych workach.

d) odbiór pozostałych odpadów w punkcie PSZOK

Na terenie Gminy funkcjonuje od sierpnia 2015 PSZOK na ul. Niekładzkiej 4 przy firmie F.H.U Grabowiecki. Punkt przyjmuje odpady selektywnie zebrane papier, szkło, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metal oraz:

  1. odpady zielone,
  2. odpady komunalne ulegające biodegradacji,
  3. przeterminowane leki,
  4. chemikalia (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe),
  5. tekstylia,
  6. zużyte baterie i akumulatory,
  7. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  8. zużyte świetlówki,
  9. odpady wielkogabarytowe,
  10. odpady budowlano - rozbiórkowe pochodzące z prowadzenia drobnych prac remontowych,
  11. zużyte opony dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

3. Uchwały dot. gospodarki odpadami komunalnymi podjęte w okresie 01.01.2019 r. – 31.12.2019 r.

W roku 2019 podjęto Uchwałę Nr IX/87/2019 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/387/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik.

III. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2019

1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania

Na terenie Gminy Gryfice nie ma możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych. Odpady odebrane z terenu Gminy trafiają do Regionalnej Instalacji Gospodarowania Odpadami Komunalnymi (RIPOK) w Słajsinie, a w razie konieczności do instalacji zastępczej wskazanej przez Województwo.

2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi

Gmina Gryfice posiada dokumentację technicznej na budowę gminnego PSZOK na terenie oczyszczalni ścieków w Gryficach.

3. Dane dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi (zgodnie z zapisami art. 3 ust. 2 pkt. 10 c-g ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach):

a) koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych.

  • 4 724 832,22 zł (w tym utrzymanie PSZOK – 71 999,88 zł)

b) liczba mieszkańców (dane na koniec 2019 r.)

  • ilość mieszkańców wg. danych meldunkowych – 22 554
  • ilość złożonych deklaracji na odbiór odpadów – 4356 szt.

c) liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu, których gmina powinna podjąć działania o których mowa w art. 6 ust. 6-12.

  • Brak

d) ilość odpadów komunalnych wytworzonych w roku 2019 na terenie Gminy Gryfice.

  1. Opakowania z papieru i tektury (Kod odpadu 15 01 01) - 269,6 Mg
  2. Opakowania z tworzyw sztucznych (Kod odpadu 15 01 02) - 382,32 Mg
  3. Opakowania ze szkła (Kod odpadu 15 01 07) - 264,8 Mg
  4. Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 (Kod odpadu 17 01 07) - 427,94 Mg
  5. Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 (Kod odpadu 17 09 04) - 16,2 Mg
  6. Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 200103 i 200121 zawierające niebezpieczne składniki (Kod odpadu 20 01 35*) - 35,4510 Mg
  7. Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 200103 i 200121 zawierające niebezpieczne składniki (Kod odpadu 20 01 36) - 5,3890 Mg
  8. Odpady zielone ulegające biodegradacji (Kod odpadu 20 02 01) - 573,62 Mg
  9. Zmieszane odpady komunalne (Kod odpadu 20 03 01) - 7 237,34 Mg
  10. Odpady wielkogabarytowe (Kod odpadu 20 03 07) - 367,98 Mg

Odpady zebrane selektywnie: 1 858,32 Mg. Łącznie odpady selektywne, remontowo budowlane, urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz odpady zmieszane: 9 136,5 Mg.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych dla kolejnych lat określone zostały poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami i Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów w roku 2019 Gmina Gryfice uzyskała następujące poziomy:

  • poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: 0% (osiągnięto poziom maksymalny),
  • poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z obszaru gminy: 39,75%,
  • poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych: 96,35%.

e) ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania.

Balast po mechaniczno-biologicznym przetworzeniu komunalnych odpadów zmieszanych wyniósł w pierwszym półroczu 39,0%, co stanowiło 2 822,563 Mg, w drugim półroczu 36,95% co stanowiło 2 674,197 Mg. Łączna masa balastu w roku 2019 wyniosła 5 496,760 Mg. Balast nie był składowany został przekazany do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Sp. z o.o. ul. Logistyczna 22, w Szczecinie, gdzie został poddany procesowi R1.

IV. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie 01.01.2019 r. - 31.12.2019 r.

W okresie 01.01.2019- 31.12.2019 r.:

  1. należność - 5 189 927,38 zł
  2. wpłaty - 4 768 548,23 zł
  3. zaległości na dzień 31.12.2019 r. - 297 432,38 zł

V. Podsumowanie

Zgodnie z wymogami ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach z dniem 1 lipca 2013 roku Gmina Gryfice wprowadziła nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi. Rada Miejska w Gryficach podjęła wszystkie wymagane prawem uchwały. Wg. danych z końca 2019 roku mieszkańcy Gminy złożyli 4035 deklaracje. Pozytywnie do segregacji odpadów zadeklarowało się 64% mieszkańców. Gmina osiągnęła poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpowiednich frakcji odpadów na poziomie 39,75% przy wymaganym 40% nie uzyskując wymaganego ustawowo poziomu. Osiągnięto natomiast wymagany poziom dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz maksymalne ograniczenie składowania masy odpadów biodegradowalnych.

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Leszek Wójcikiewicz 04-05-2022 09:33
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Grzegorz Drążkowiak 04-05-2022
Ostatnia aktualizacja: - 04-05-2022 09:33