Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2014

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2013

I. Wstęp

Gmina Gryfice zlokalizowana jest w północno-zachodniej części Polski w województwie zachodniopomorskim w powiecie gryfickim. W skład Gminy wchodzi miasto Gryfice i 31 sołectw. Całkowita powierzchnia Gminy wynosi 261,3 km2 , liczba ludności na koniec roku 2014 wynosiła - 23 434 osób (w tym na wsi 7 091osób, w mieście 16 343 osób).

II. System gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice w 2014 roku

1. Zasady ogólne

Rok 2014 był kontynuacją funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami zapoczątkowanego połowie roku 2013. Gmina w zamian za opłatę z tytułu złożonej deklaracji organizuje odbiór i zagospodarowanie odpadów. Koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami obejmują:

  • odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • utworzenia i prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • obsługa administracyjna systemu.

Odbiór odpadów realizowany był przez przedsiębiorstwo wyłonione w ramach przetargu, który odbył się w roku 2013 i dotyczył posesji tzw. zamieszkałych i niezamieszkałych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednym z zadań gminy jest dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

2. Gospodarowanie odpadami komunalnymi w okresie 01.01.2014-31.12.2014 r.

a) informacje ogólne

Z dniem 01.07.2013 Gmina Gryfice przejęła obowiązki odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych. Zobowiązuje to mieszkańców do ponoszenia opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi na rzecz gminy. Wysokość miesięcznej opłaty została określona przez każdego właściciela nieruchomości w deklaracji, którą należało złożyć do Burmistrza Gryfic w terminie do 15 maja 2013r. W ramach tej opłaty gmina ma obowiązek odebrać i unieszkodliwić każda ilość odpadów wytworzonych przez gospodarstwa domowe oraz zadeklarowane ilości odpadów z obiektów w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Dodatkowo opłata pokrywa utworzenie i funkcjonowanie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) jak również pokrywa koszty związane z obsługą administracyjną systemu. Zmiana liczby osób zamieszkujących posesje nakłada na właściciela posesji obowiązek złożenia tzw. korekty deklaracji na odbiór odpadów określającej wysokość opłaty.

Zadania z zakresu odbioru odpadów w roku 2014 realizowane były przez Firmę Handlowo Usługową Grabowiecki, która została wyłoniona w wyniku przetargu nieograniczonego przeprowadzonego w dniu 9 lipca 2013 roku.

b) wysokość opłaty i terminy wpłat

Zgodnie z podjętymi przez Radę Miejska w Gryficach uchwałami na terenie gminy Gryfice obowiązują następujące stawki opłat za gospodarowanie odpadami:

  • 16 zł/m-c od osoby za odpady zmieszane,
  • 10 zł/m-c od osoby za odpady zbierane selektywnie.

Stawka opłaty miesięcznej od nieruchomości zamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gromadzonymi w sposób selektywny wynosi w zależności od ilości osób wynosi:

  1. od jednej osoby zamieszkującej nieruchomość – 10 zł;
  2. od dwóch osób zamieszkujących nieruchomość – 20 zł;
  3. od trzech osób zamieszkujących nieruchomość – 30 zł;
  4. od czterech osób zamieszkujących nieruchomość – 39 zł;
  5. od pięciu osób zamieszkujących nieruchomość – 48 zł;
  6. od sześciu i więcej osób zamieszkujących nieruchomość – 57 zł.

Stawka opłaty miesięcznej od nieruchomości zamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób nieselektywny w zależności od ilości osób wynosi:

  1. od jednej osoby zamieszkującej nieruchomość – 16 zł;
  2. od dwóch osób zamieszkujących nieruchomość – 32 zł;
  3. od trzech osób zamieszkujących nieruchomość – 47 zł;
  4. od czterech osób zamieszkujących nieruchomość – 61 zł;
  5. od pięciu osób zamieszkujących nieruchomość – 74 zł;
  6. od sześciu i więcej osób zamieszkujących nieruchomość – 86 zł.

Stawka opłaty miesięcznej za pojemnik od nieruchomości niezamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób selektywny wynosi:

  1. pojemnik o pojemności 110 l, 120 l – 15 zł;
  2. pojemnik o pojemności 240 l – 32 zł;
  3. pojemnik o pojemności 1100 l – 148 zł;
  4. pojemnik o pojemności 4 m3 – 538 zł;
  5. pojemnik o pojemności 6 m3 – 807 zł;
  6. pojemnik o pojemności 7 m3 – 941 zł.

Stawka opłaty miesięcznej za pojemnik od nieruchomości niezamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób nieselektywny wynosi:

  1. pojemnik o pojemności 110 l, 120 l – 18 zł;
  2. pojemnik o pojemności 1100 l – 180 zł;
  3. pojemnik o pojemności 4 m3 – 659 zł;
  4. pojemnik o pojemności 6 m3 – 989 zł;
  5. Pojemnik o pojemności 7 m3 – 1154 zł.

Opłaty za gospodarowanie odpadami należy wnosić do 15-go każdego miesiąca, czyli opłatę za miesiąc styczeń należy uiścić do 15 stycznia. Opłaty można uiścić w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto podane w deklaracji oraz na stronie internetowej www.odpady.gryfice.eu.

c) zasady segregacji odpadów odbieranych sprzed posesji

Zgodnie z uchwalonym przez Radę Miejską regulaminem utrzymania porządku i czystości odpady komunalne zbierane selektywnie, należy gromadzić w następujący sposób:

  • odpady biodegradowalne - wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „odpady biodegradowalne” lub do brązowych worków,
  • odpady szklane – wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „szkło” lub do zielonych worków,
  • odpady tworzyw sztucznych - wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „tworzywa sztuczne” lub do żółtych worków,
  • odpady papieru i tektury – wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „papier i tektura” lub do niebieskich worków,
  • odpady zmieszane – tzw. balast wrzucamy do pojemników z napisem „zmieszane” lub do czarnych worków.

Przy oświadczeniu złożonym w deklaracji o niesegregowaniu odpadów należy je wyrzucać do pojemników oznaczonych napisem „zmieszane” lub wystawiać przed posesje w czarnych workach.

d) odbiór pozostałych odpadów w punkcie PSZOK

Na terenie Gminy do końca 2014 funkcjonował jeden stacjonarny PSZOK na ul. Zielonej 5 w Gryficach. Obsługującym Punkt był Zakład Gospodarki Komunalnej. Punkt przyjmował: zużyte opony, odpady betonu oraz gruzu, tekstylia, urządzenia zawierające freony, przeterminowane leki, baterie i akumulatory, zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne, odpady biodegradowalne, odpady wielkogabarytowe oraz pozostałe odpady komunalne zebrane selektywnie.

Dodatkowo na terenie Gryfic funkcjonuje Punkt Zbierania Zużytego Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego na ul. Wiejskiej 8 w siedzibie Towarzystwa Budownictwa Społecznego.

III. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2014

1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania.

Na terenie Gminy Gryfice nie ma możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych. Odpady odebrane z terenu Gminy trafiają do Regionalnej Instalacji Gospodarowania Odpadami Komunalnymi (RIPOK) w Słajsinie, a w razie konieczności do instalacji zastępczej wskazanej przez Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami.

2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi

Gmina Gryfice w roku 2014 nie realizowała zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami.

3. Dane dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi (zgodnie z zapisami art. 3 ust. 2 pkt. 10 c-g ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach):

a) koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem  i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych.

  • dane z 2014 roku - 3 021 602,00 zł

b) liczba mieszkańców (dane na koniec 2014 r.)

  • ilość mieszkańców wg. danych meldunkowych - 23 434 osób
  • ilość złożonych deklaracji na odbiór odpadów - 3638 szt.

c) liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu, których gmina powinna podjąc działania o których mowa w art. 6 ust. 6-12.

  • nie było

d) ilość odpadów komunalnych wytworzonych w roku 2014 na terenie Gminy Gryfice

  1. Opakowania z papieru i tektury (Kod odpadu 15 01 01) - 55,8 Mg
  2. Opakowania z tworzyw sztucznych (Kod odpadu 15 01 02) - 101,8 Mg
  3. Zmieszane odpady opakowaniowe (Kod odpadu 15 01 06) - 297,8 Mg
  4. Opakowania ze szkła (Kod odpadu 15 01 07) - 206 Mg
  5. Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 (Kod odpadu 17 01 07) - 142,69 Mg
  6. Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 200103 i 200121 zawierające niebezpieczne składniki (Kod odpadu 20 01 35) - 1,4 Mg
  7. Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 200103 i 200121 zawierające niebezpieczne składniki (Kod odpadu 20 01 36) - 1,6 Mg
  8. Odpady zielone ulegające biodegradacji (Kod odpadu 20 02 01) 176 Mg
  9. Zmieszane odpady komunalne (Kod odpadu 20 03 01) - 6018,7 Mg
  10. Odpady wielkogabarytowe (Kod odpadu 20 03 07) - 57,1 Mg

Łącznie odpady zebrane selektywnie: 1040,19 Mg. Łącznie selektywne i zmieszane: 7058,89 Mg

Zgodnie Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych dla kolejnych lat określone zostały poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami i Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów w roku 2014 Gmina Gryfice uzyskała następujące poziomy:

  • poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: 47,86%
  • poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z obszaru gminy: 26,87%
  • poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych: 100%

e) ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania.

Składowany balast po mechaniczno-biologicznym przetworzeniu odpadów zmieszanych wyniósł 2 489,33 Mg.

IV. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie 01.01.2014 r. - 31.12.2014 r.

  1. należność - 3 368 738,00 zł
  2. wpłaty - 3 266 662,93 zł
  3. zaległości na dzień 31.12.2014 r. - 102 075,07 zł

V. Podsumowanie.

Zgodnie z wymogami ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach w roku 2014 Gmina Gryfice kontynuowała wdrożone zasady gospodarowania odpadami komunalnymi z roku 2013. Rada Miejska w Gryficach podjęła wszystkie wymagane prawem uchwały w roku 2013. Wg. danych z końca 2014 roku mieszkańcy Gminy złożyli 3638 deklaracji. Mieszkańcy gminy pozytywnie ustosunkowali się do segregacji odpadów. W roku 2013 było to 60% złożonych deklaracji natomiast w roku 2014 było to już 62% deklaracji. Pozwoliło to uzyskać wymagane ustawowo poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpowiednich frakcji odpadów oraz ograniczenia składowania masy odpadów biodegradowalnych.

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Leszek Wójcikiewicz 29-04-2022 11:35
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Grzegorz Drążkowiak 29-04-2022
Ostatnia aktualizacja: Leszek Wójcikiewicz 02-05-2022 10:07