Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2023

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2023

I. Wstęp.

Gmina Gryfice zlokalizowana jest w północno-zachodniej części Polski w województwie zachodniopomorskim w powiecie gryfickim. W skład Gminy wchodzi miasto Gryfice i 31 sołectw. Całkowita powierzchnia Gminy wynosi 261,3 km2 , liczba ludności na koniec roku 2023 wynosiła – 21 607 osób (w tym na wsi 7276 osób, w mieście 14331 osób).

II. System gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice w 2023 roku.
1. Zasady ogólne.

Rok 2023 był kontynuacją funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami zapoczątkowanego w połowie roku 2013. Uchwałą z dnia 30 października 2020 r. Rady Miejskiej w Gryficach nr XXVII/277/2020 w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Uchwała oddzieliła z systemu gospodarki odpadami posesje niezamieszkałe. Posesje te winny zawrzeć indywidualne umowy z firmami odbierającymi odpady komunalne. Gmina w zamian za opłatę z tytułu złożonej deklaracji organizuje odbiór i zagospodarowanie odpadów. Koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami obejmują:

  • odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
  • utworzenie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • obsługę administracyjną systemu.

Odbiór odpadów realizowany był przez Operatora wyłonionego w przetargu, który odbierał odpady z posesji tzw. zamieszkałych i mieszanych w okresie 01.01.2023 r. - 31.12.2023 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednym z zadań gminy jest dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

2. Gospodarowanie odpadami komunalnymi w okresie 01.01.2023-31.12.2023 r.
a) informacje ogólne

Opłata z tytułu gospodarowania odpadami pokrywa koszty odbioru, transportu, zagospodarowania odpadów, utworzenie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) jak również pokrywa koszty związane z obsługą administracyjną systemu. Opłaty są obliczane na podstawie zużycia wody na nieruchomości za poprzedni rok kalendarzowy. Mieszkańcy mogą zadeklarować posiadanie kompostownika, z tego tytułu przysługuje ulga za kompostowanie bioodpadów. Od dnia 01.01.2021 r. obowiązuje ustawowy obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Zadania z zakresu odbioru odpadów w roku 2023 realizowane były przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Kamień Pomorski

b) wysokość opłaty i terminy wpłat.

Od 1 stycznia 2022r. w wyniku podjęcia Uchwały Nr XLIII/434/2021r. przez Radę Miejską w Gryficach z dnia 7 grudnia 2021 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenie stawki opłaty ustalono następujące stawki opłaty:

  • 10,50 zł za 1m3 zużytej wody z danej posesji – jeżeli dotrzymano obowiązek selektywnej zbiórki,

  • 31,50 zł za 1m3 zużytej wody z danej posesji – jeżeli nie został dotrzymany obowiązek selektywnej zbiórki.

Opłaty za gospodarowanie odpadami należy wnosić do końca każdego miesiąca za dany miesiąc. Opłaty można uiścić w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto podane w deklaracji oraz na stronie internetowej www.odpady.gryfice.eu.

c) zasady segregacji odpadów odbieranych sprzed posesji

Zgodnie z uchwalonym przez Radę Miejską regulaminem utrzymania porządku i czystości odpady komunalne zbierane selektywnie, należy gromadzić w następujący sposób:

  • odpady biodegradowalne - wrzucamy do brązowych pojemników oznaczonych napisem "odpady biodegradowalne" lub do brązowych worków,

  • odpady szklane – wrzucamy do zielonych pojemników oznaczonych napisem "szkło" lub do zielonych worków,

  • odpady tworzyw sztucznych i metali - wrzucamy do żółtych pojemników oznaczonych napisem "tworzywa sztuczne" lub do żółtych worków,

  • odpady papieru i tektury – wrzucamy do niebieskich pojemników oznaczonych napisem "papier i tektura" lub do niebieskich worków,

  • odpady resztkowe zmieszane – wrzucamy do pojemników z napisem "zmieszane" lub do czarnych worków.

d) odbiór pozostałych odpadów w punkcie PSZOK.

Na terenie Gminy funkcjonuje od stycznia 2022 roku PSZOK na terenie miejskiej oczyszczalni ścieków adres Stawno 18. Punkt przyjmuje odpady selektywnie tj:

  1. szkło,

  2. metale, w tym odpady opakowaniowe z metali,

  3. tworzywa sztuczne, w tym odpady opakowaniowe tworzyw sztucznych,

  4. odpady opakowaniowe wielomateriałowe,

  5. papier i tektura,

  6. bioodpady,

  7. odpady niebezpieczne,

  8. przeterminowane leki,

  9. odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,

  10. przeterminowane chemikalia (m. in. pozostałości/resztki farb, lakierów, klejów, żywic, środków do konserwacji i ochrony drewna oraz puste opakowania po nich; rozpuszczalniki, środki czyszczące specjalnego użycia, substancje do wybielania plam i opakowania po nich);

  11. zużyte baterie i akumulatory;

  12. zużyte świetlówki, lampy żarowe, halogenowe;

  13. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

  14. meble oraz inne odpady wielkogabarytowe;

  15. zużyte opony;

  16. odpady budowlane i rozbiórkowe (czysty gruz betonowy, ceglany);

  17. odpady tekstyliów i odzieży,

  18. papa odpadowa ondulina.

PSZOK funkcjonuje na podstawie Zarządzenia Burmistrza Gryfic nr 1666/2023 z dnia 31 sierpnia 2023 r. tj: w sprawie utworzenia Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) dla mieszkańców Gminy Gryfice i nadania mu regulaminu.

3. Uchwały dot. gospodarki odpadami komunalnymi podjęte w okresie 01.01.2023 r.  – 31.12.2023 r.

W roku 2023 nie podjęto uchwał z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi.

III. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2023.
1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania.

Na terenie Gminy Gryfice nie ma możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych. Odpady odebrane z terenu Gminy trafiają do Instalacji Komunalnej w Słajsinie.

2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi

Gmina Gryfice utworzyła w roku 2022 własny PSZOK, istnieją dalsze potrzeby inwestycyjne dot. rozbudowy punktu o rampę najazdową ułatwiają umieszczanie odpadów w kontenerach oraz dodatkowe kontenery do zbierania selektywnych frakcji odpadów komunalnych.

3. Dane dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi (zgodnie z zapisami art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach):
  1. koszty poniesione w związku z odbieraniem, zbieraniem, transportem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych: 6 467 056,00 zł

  2. liczba mieszkańców (dane na koniec 2023 r.)

- ilość mieszkańców wg. danych meldunkowych – 21 607 szt.

- ilość złożonych deklaracji na odbiór odpadów – 3 668 szt.

  1. liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1. - Brak.

  2. ilość odpadów komunalnych zebranych i odebranych w roku 2023 z terenu Gminy Gryfice:

Lp.
Kod odpadu
Rodzaj odpadu
Masa odpadów w Mg

1.

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

399,54

2.

15 01 02

Opakowania z tworzyw sztucznych

717,18

3

15 01 04

Opakowania z metali

32,18

4.

15 01 07

Opakowania ze szkła

505,94

5

16 01 03

Zużyte opony

43,56

6.

17 01 01

Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów

0,0

7.

17 01 07

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06

3,7

8.

17 09 04

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03

217,0

9

20 01 21*

Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć

0,22

10

20 01 32

Leki inne niż wymienione w 20 01 31

0,40

11

20 01 34

Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33

0,579

12

20 01 35*

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 200103 i 200121 zawierające niebezpieczne składniki

11,28

13

20 01 36

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 200103 i 200121 zawierające niebezpieczne składniki

20,64

14

20 02 01

Odpady zielone ulegające biodegradacji

1 160,64

15

20 03 01

Zmieszane odpady komunalne

4041,24

16.

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

342,582

Odpady 4 frakcji (szkło, tworzywa sztuczne i metale, bioodpady, papier i tektura)? ? zebrane selektywnie: 2 815,48 Mg.
Łącznie odpady selektywne, remontowo budowlane, urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz odpady zmieszane: 7 154,11 Mg.
  1. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w roku 2023 Gmina Gryfice osiągnęła:

- poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: 0 % (osiągnięto poziom maksymalny),

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w roku 2021 Gmina Gryfice osiągnęła następujący poziom:

- poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych wyniósł 32,47  % przy minimalnym poziomie 35 %.

  1. ilość pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania.

Balast po mechaniczno-biologicznym przetworzeniu komunalnych odpadów zmieszanych wyniósł w roku 2023 – 1390,839 Mg.

IV. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie 01.01.2023 r. - 31.12.2023 r.

W okresie 01.01.2023 r. - 31.12.2023 r.:

  • Należność: 7.078.067,72  zł

  • Wpłaty: 7.062.482,93 zł

  • Zaległości wpłat za rok 2023 stan na dzień 31.12.2023 r.:  15.584,79 zł

V. Podsumowanie.

Zgodnie z wymogami ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach z dniem 1 lipca 2013 roku Gmina Gryfice wprowadziła nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi. Rada Miejska w Gryficach podjęła wszystkie wymagane prawem uchwały. Z dniem 01.01.2021 r. segregacja odpadów stała się obowiązkiem ustawowym. Wg. danych z końca 2024 roku mieszkańcy Gminy złożyli 5398 deklaracji. Gmina osiągnęła poziom wagowy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości 32,47 % przy minimalnym 35%. Osiągnięto maksymalny poziom ograniczenia składowania masy odpadów biodegradowalnych.

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Leszek Wójcikiewicz 12-04-2024 11:54
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Grzegorz Drążkowiak 12-04-2024
Ostatnia aktualizacja: - 12-04-2024 11:54